pondelok 5. augusta 2013

Recenzia: Kam zmizla Aljaška

Oficiálna anotácia hovorí:

Miles má bizarnú záľubu v posledných slovách svetových osobností. Najviac ho fascinuje Francois Rabelais a jeho posledná veta: „Idem hľadať to Veľké Azda." Miles si nechce počkať na podobný osud a presvedčí rodičov, nech ho pošlú do internátnej školy mimo mesta. V Alabame si rýchlo nájde nových priateľov: spolubývajúceho Chipa, ktorého všetci volajú Plukovník a ktorý vo voľných chvíľach memoruje nekonečné abecedné zoznamy, i krásnu, ale nepredvídateľnú Aljašku, do ktorej sa zamiluje. Čaká ich rok plný porušovania školského poriadku, testov a skúšok, žartíkov, rozchodov a odhalených tajomstiev. Čo zmení Milesov názor na jeho „Veľké Azda"?

Autor: John Green
Oficiálny názov: Looking for Alaska
Počet strán: 224

Hodnotenie

Obálka: v jednoduchosti je krása 4/5
Dej/obsah: 5/5
Nuda: 0/5
Napätie: 1/5
Láska, romantika: 1,5/5

Prečítajte si to ak: -chcete otvorenosť, žiadnu servítku pred ústami

-máte chuť na s ľahkosťou podaný príbeh s hlbokými myšlienkami

Nečítajte si to ak: -??? taká možnosť neexistuje

Sim hovorí:

Doriti! Ospravedlňujem sa, no nenašla som vhodnejšie slová na začiatok. A vlastne ani neviem, či nájdem nejaké dostačujúce slová, ktorými by sa mi podarilo opísať túto úžasnú knihu. Aljaška v sebe toho ukrýva veľmi veľa, viac, než sa zdá.
Kam zmizla Aljaška nie je len také hocijaké dielo. Vlastne je. Nie, nie je, no mohlo by sa to zdať. Príbeh posadený do úplne bežného, reálneho, uveriteľného prostredia strednej internátnej školy Culver Creek, kde sa bonzovanie nenosí aj keby vás to malo stáť vylúčenie.

Tínedžeri odtrhnutí z reťaze a plus Aljaška, ktorá nie len že je odtrhnutá z reťaze, ona je navyše múdra, sexy, jej izbu zdobia kopy kníh a je doosť vyhýbavá...alebo proste tajomná? Neviem...má však povahu, ktorá zmätie hádam každého. V jednej chvíli baba sršiaca energiou, sarkastickým vtipom...životom. V druhej výbušná, nasraná... krava. No prečo je to tak vie asi len ona sama.
 Miles aka Rambo. Chlapčenská postava s vychudnutým zadkom a zvláštnou záľubou v posledných slovách rôznych mŕtvych ľudí. Je na internátnej škole nový, dostáva sa do party Plukovník-Takumi-Aljaška a zažíva s nimi úplne nové veci, pričom dúfa, že objaví to Veľké azda, po ktoré prišiel. Stretáva sa s alkoholom, cigaretami, pornom a kanadskými žartíkmi, ktoré sú v škole také samozrejmé ako to, že 8:10 začína vyučovanie.
Plukovník, vlastné meno Chip je Milesov spolubývajúci a kamarát, ktorý si pamätá všetky názvy krajín, ich hlavné mestá a počty obyvateľov. Neznáša všetkých bohatých ľudí, ktorých v škole s obľubou každý nazýva týždňoví sráči. So svojou matkou, ktorá žije v prívese menšom než je Plukovníkova internátna izba, nemajú príliš veľa peňazí, no majú sa dobre. Kaď príde na plánovanie, Plukovník je vo svojom živle a je jasné, že nesklame.
Takumi je tretí chalan v parte, ktorý má niekedy pocit, že je pre ostatných neviditeľný a zbožňuje rap. Je však rovnako dôležitý ako zvyšní, pretože...sk*rvenú líšku proste nechytíš!
Každá postava má niečo do seba, no najviac vás asi zaujme povaha a charakter nepredvídateľnej Aljašky. Tak ako upútala Milesa, ktorý sa do nej zaľúbil. Veľmi. Potom však kniha prejde do obdobia POTOM. Kniha naberá úplne inú atmosféru. Milesa s Plukovníkom trápia výčitky svedomia, nevedia prestať myslieť na predchádzajúce udalosti a rozhodnú sa, že veciam prídu na kĺb. No zisťujú, že Aljašku sa NEDÁ len tak pochopiť, aj keď si mysleli, že ju poznajú...
Kniha vám napokon ponúkne niekoľko možností, z ktorých si, hmm, môžete vybrať vlastný záver, zmysel. Všetko sú to názory, ktoré nie sú pokladané ako fakt, ale naozaj len názor, možnosť. Kniha preto obsahuje kopu úvah, nad ktorými sa isto zamyslí každý čitateľ a každý v nej môže objaviť niečo iné, svoje. Myslím že sa ku knihe vrátim s veľmi veľkou pravdepodobnosťou a odnesiem si zase o niečo viac, niečo nové.

Celkové hodnotenie:
5 netopierikov